Menu

Συζήτηση με τον καλλιτέχνη Αντώνη Τσακίρη για τη ζωγραφική, τον κινηματογράφο και τη συμμετοχή του στην έκθεση «Περιστατικά Δ'» του Αντώνη και της 'Αζιας Χατζηιωάννου (27/07 - 27/08/2013, Πινακοθήκη Κυκλάδων, ΣΥΡΟΣ)

 

από την Mαρία Περγαντή

 

http://actualitas.tumblr.com/post/56333088056/chat

 

Παρατηρώντας το video «Πυροβολισμός εκτός Ισορροπίας», όπου η αφήγηση συνδέεται με τις ειδήσεις, αλλά και έργα ζωγραφικής, όπως τα «Δελτίο Ειδήσεων» ή «Τηλεθεατές», που εστιάζουν θεματικά στις ειδήσεις, ήθελα να σε ρωτήσω: ποιός είναι ο δικός σου "τόπος" ανάμεσα στον κόσμο των ειδήσεων και στον κόσμο της εικαστικής δημιουργίας; 

 

Για το βίντεο με τίτλο "Πυροβολισμός εκτός ισορροπίας": πήρα μια κάμερα για να καταγράψω ουσιαστικά τα έργα για καθαρά αρχειακούς λόγους, να τα έχω καταγεγραμμένα σε ένα δίσκο στο pc. Αλλά, καθώς η κινηματογραφική αισθητική με ενδιαφέρει -και αυτό νομίζω φαίνεται και στους πίνακες, χωρίς να το καταλάβω άρχισε να σχηματίζεται η ιδέα να υπάρχει ένα είδος αφήγησης του συνόλου της ενότητας αυτής των έργων, η οποία παρουσιάστηκε πριν λίγους μήνες στην Αθήνα. Το ένα έφερε το άλλο και κατέληξε στον Πυροβολισμό, μέσω της ανάγνωσης μιας εφημερίδας. Οι υποτιθέμενες ειδήσεις είναι –και ερμηνεύονται- αναλόγως με τα μάτια που τις διαβάζουν. Στα δικά μου είναι υλικό ανεξάντλητο για ζωγραφική. Έγινε με σουρεαλιστική διάθεση, δεν υπήρξε ποτέ σενάριο και ολοκληρώθηκε σκηνή με σκηνή. Το τέλος της κάθε σκηνής υποδείκνυε την επόμενη. Χρειάστηκε τρεις μήνες για να ολοκληρωθεί. Οι ειδήσεις των τηλεοπτικών δελτίων –και ο ρόλος τους (καθοριστικός) στη διαμόρφωση ενός κλίματος στην κοινή γνώμη- με ενδιέφεραν πάντα, κυρίως λόγω του αυθαίρετου χαρακτήρα των επιμέρους ερμηνειών που μπορούσαν να δοθούν απ τον κάθε δέκτη. Στην πραγματικότητα, δεν ζωγράφισα ποτέ ένα, ας πούμε «Δελτίο Ειδήσεων» με περιγραφική διάθεση αλλά προσεγγίζοντας την πιθανή επίδραση που έχει σε τηλεθεατές. Όσο χάλια κι αν είναι τα πράγματα είναι αποκαρδιωτικό το θέαμα κάποιου που φωνάζει οργισμένος στην τηλεοπτική συσκευή του, απειλώντας –το γυαλί. Αλλά βρισκόμαστε σε μια γενική μετάβαση. Θα δουν πολλά ακόμα τα ματάκια μας.

 

Δημιούργησες το video 18 λεπτών περίπου με τίτλο «Πυροβολισμός Ισορροπίας», όπου μέσα από μία προσωπική αφηγηματική γλώσσα παρουσιάζεις και κάποιους από τους πίνακες ζωγραφικής εντάσσοντάς τους όμως στη συγκεκριμένη αφήγηση. Τί είναι αυτό που βρίσκεις ενδιαφέρον στην κινούμενη εικόνα και τί στη ζωγραφική;

 

Είναι ασύλληπτη η ταχύτητα, ποικιλία, προσφορά εναλλαγής των εικόνων που προσφέρονται. Το αποτέλεσμα είναι να χάνεται η μπάλα και συνεπώς οι ειδήσεις ή τα ερεθίσματα που έχουν ουσία όχι μόνο να έχουν την ίδια βαρύτητα με τις αδιάφορες, αλλά να περνάνε και στα ψιλά. Ότι δεν έχει «αίμα» δεν πουλάει. Πρόκειται για εμπόριο. Η ζωγραφική δίνει τη δυνατότητα να επικεντρωθείς σε μια σκηνή, να ασχοληθείς αναλυτικά με μια εικόνα. Το αιλουροειδές ακολουθώντας το ένστικτο ξεχωρίζει το θύμα του μέσα από την αγέλη που κυνηγά, έτσι προσπαθώ να ξεχωρίζω αυτό που με συγκινεί, με προκαλεί ή οτιδήποτε, και αφού το εντοπίσω και το απομονώσω έχω την ευκαιρία να το «ξεκοκαλίσω» με την ησυχία μου στο Εργαστήριο.

 

Θα συμμετέχεις από τα τέλη Ιουλίου στην έκθεση «Περιστατικά Δ'», Έργα από τη Συλλογή Αντώνη και Άζιας Χατζηιωάννου, Πινακοθήκη Κυκλάδων, -Σύρος. Τί θα δει ο κόσμος, που θα επισκεφτεί την έκθεση αυτή;

 

Το φιλότεχνο –και όχι μόνο- κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της σύγχρονης παραστατικής, ανθρωποκεντρικής ζωγραφικής των τελευταίων τριάντα χρόνων στην Ελλάδα. Ο Αντώνης και η Άζια Χατζηιωάννου, οι οποίοι εκτός από την υποστήριξή τους στο έργο μου, με τιμούν με τη φιλία τους και οι επιλογές τους, μετρημένες και ουσιώδεις συγκροτούν μια από τις σημαντικότερες συλλογές του είδους όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Συμμετέχουν μερικοί απ’ τους καλύτερους ζωγράφους διαφορετικών γενεών και είναι μεγάλη χαρά που θα συνεκθέσω με εξαίρετους συναδέλφους στην Πινακοθήκη Κυκλάδων. Ο τίτλος της έκθεσης είναι παράφραση του ποιήματος του Γιώργου Σεφέρη «Περιστατικά Γ’». Περιστατικά, μάρτυρες των οποίων γινόμαστε μπροστά στους πίνακες και Δ, γιατί είναι η τέταρτη φορά που εκτίθενται έργα της Συλλογής Χατζηιωάννου στο κοινό. Στη Σύρο αυτή τη φορά (γενέτειρα του πατέρα του Συλλέκτη) και στο πλαίσιο του θεσμού Σύρος-Πολιτισμός, ύστερα από τα Χανιά, τη Θεσσαλονίκη και το Βερολίνο.

 

Πού μπορεί να σε βρει κανείς αν θέλει να συζητήσει μαζί σου, αν ενδιαφέρεται για τα έργα σου;

 

Αν δει κάτι που ίσως τον ενδιαφέρει μπορεί να έρθει στο Εργαστήριο και να μιλήσει με τη γκαλερί που συνεργάζομαι.

 

Τι υλικά χρησιμοποιείς στα έργα σου;

 

Ζωγραφίζω, κυρίως, με λάδια. Σαν υλικό είναι καταπληκτικό, τόσο εύπλαστο που συχνά προκαλεί από μόνο του καταστάσεις που σε πάνε αλλού. Χρησιμοποιώ, λιγότερο, ακρυλικά, συνήθως για τις μεγάλες επιφάνειες, για κάποια φόντα. Επίσης, σχεδιάζω πολύ με πενάκια, χωρίς προσχέδιο για να διατηρώ το προνόμιο της έκπληξης και να απολαμβάνω τη διαδικασία.